LLOGAS CARBAYESAS, de Juan Andrés de Oria Rueda Salgueiro

llogas_carbayesas.jpg

Muitas cousas tuvieron que pasar pa que se publicaran las Llogas Carbayesas: la esistencia (mui precaria) de la llingua na se redactóu’l poemariu; la sensiblidá d’un autor que nun reniega de las súas reíces, todolo contrario, qu’alcuentra nesi raigón profundu y nobre una esperiencia vital única que quier compartir y emponderar; el desarrollu d’una iniciativa reivindicativa del patrimoniu llingüísiticu que vei na cultura popular de la nuesa tierra belleza, identidá y valores que nun merecen morrer olvidaos, que se quieren proyectar pal futuru. Esi movimientu reivindicativu chámase en Zamora Furmientu, y en Llión Llibros Filandón, que, contra todo pronósticu, chega con ésti a cinco llibros publicaos en poucos meses, y los que quedan.

La primer poesía que lleí de Juan Andrés de Oria allina pol añu 2005, la titulada “Fala’l branu na Carbayeda zamorana”, deixóume bien sorprendíu pola sua riqueza léxica y pol regustu popular que destila’l testu pero sin renunciar a una ellaboración mui cuidada con una rima bien llograda; sicasí, lo más sorprendente yera, y ye, la procedencia del autor, Zamora, una tierra onde’l cultivu escritu de la llingua nun se producía dende los tiempos medievales. A aquel primer poema siguieron outros siempre con un estilu que tresmite señardá y ternura por aquellos elementos más cenciellos del alma zamorana y que pa Oria son la súa fuente d’inspiración qu’él contribuye a dignificar. La materia poética del poemariu ye’l propiu país del autor, La Carbayeda, la llingua que s’amata colos últimos vieyos que la falan y que pal poeta ye un elementu más tan presente nesta obra como la naturaleza que tan bien conoz y describe nos sous poemas. Dalgunos testos tienen un innegable valor cultural, hasta etnográficu podemos dicir, cumo vemos en “Cucurril” onde la escusa del poema ye una rima popular zamorana (Cucurril cucurrileiru,/¿ónde está’l tou compañeiru?/ Cucurril currurileiru). Solo un poema sal de llinia “carbayesa”, el tituláu “Guerreiros ástures”, onde cuenta con axeitadas resonancias épicas la bataya del Ástura entre los ástures y las lexones romanas qu’atacoron y conquistoron Asturia hai dous milenios.

El poemariu complétase cola partitura compuesta pa coru mixtu por Rubén García pal poema “Furunín nel iviernu”. Una composición magnífica que pue ouyise nel primer númaru de Faceira y onde s’afilvanan la tradición oral zamorana, poesía y música.

La edición y presentación de la obra ye de Fernando Álvarez-Balbuena García y José Alfredo Hernández Rodríguez que faen una serie de consideranzas imprescindibles pa entender la obra de Juan Andrés de Oria pero tamién pa comprender el procesu de recuperación llingüística en Zamora y nel conxuntu del dominiu con una precisión final: “(…) hasta la más humilde de las llenguas ye capaz a tresmitir emoción, esa emoción que ye’l niciu, la finalidá y la xustificación de la lliteratura”.

Llogas Carbayesas, de Juan Andrés de Oria Rueda Salgueiro. Ediciones Llibros Filandón, 2010.

Anuncios

5 pensamientos en “LLOGAS CARBAYESAS, de Juan Andrés de Oria Rueda Salgueiro

  1. Ye muitu más guapu’l llibru que’l comentariu. Y amás ye todo un éxitu: los 70 exemplares que se puxeron a la venta na llibrería Semuret agotoronse nuna sumana.

  2. Son las mismas llogas que tien espublizadas en PDF?¿, you teu lleíu esas y son perbonas…
    De tolos xeutos taríe bien tenere’l llibru de xuru que trai mueitas más poesíias, pos las del PDF nun dan pa un llibru; pol númbaru.
    Mui guapu’l repotax que-y ficisti 😉
    regaláivos!

Responder

Por favor, inicia sesión con uno de estos métodos para publicar tu comentario:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s